Nilssons Bogserbåtar AB, Törefors/Nacka



Nilsson
En som avslutade sin redarbana medan rederiet och båtarna fortfarande flöt, var Nils Rune Nilsson från Töre, under en period även boende i Nacka. Rune började sin bana 1950, nyss fyllda 24 år, och första uppdraget var några mindre bogseringar från Töre hamn till Töreforsfabriken. Då använde han faderns motorbåt, men på vårvintern 1951 köpte han den lilla ångbogs. TÄRNAN för 6 000 kr. Sam¬tidigt skaffade han sig också den behörighet som behövdes. Han fick flera uppdrag, drog bl a för Fiskeby, Holmens bruk, Scharin & Söner samt några andra mindre företag.

Vintern 1952 köpte han ett skrov i Stockholm som fraktades upp till Töre. Sedan motor inmonterats satte han den i fart under namnet TÖREVIK. 1957 köpte han en mindre båt som kallades SVARTEN och 1958 köpte han också ångbogseraren KARLSVIK av SCA. Till denna köpte han 8 cy Fairbanks Morse som tidigare suttit i en landstigningsbåt under 2:a världskriget och när motorbytet var klart döptes den om till BERGVIK.

1962 gjorde han sin dittills största investering då han i hastigt mod köpte den under byggnad varande STORVIK, utan att egentligen ha råd. Till slut fick han låna 22 000 kr till den första inbetalningen. Men båten kom att kosta ytterligare 160 000 kr innan den var färdig.

Våren 1964 flyttade Rune till Nacka, då han fick arbete med att bogsera sandpråmar för Underås sandtag med STORVIK. På våren 1966 flyttade han också ned BERGVIK men denna råkade sjunka vid Söder Mälarstrand och i väntan på reparation köpte han lilla RUNDVIK från Umeå. Han köpte också de två pråmarna från AB Betongindustri i Stockholm som han döpte till TÖREVIK 18 resp. TÖREVIK 47 och dessa lät han bygga samman till en i Uddevalla och denna fick då namnet TÖREVIK 18. Bogserbåten TÖREVIK såldes 1965, BERGVIK 1967 och RUNDVIK 1968. Men då var han på jakt efter en större båt, och 1970 lyckades han få köpa sin största – och skulle det visa sig - sista båt, WARGÖN som döptes om till TÖREFORS. Han lyckades sysselsätta sina bogserare och pråmar, bl a genom att frakta fartygssektioner till Oskarshamns Varv, som då hade full produktion. Sektionerna hämtades dels i Stockholm, dels i Göteborg. Sektionerna tillverkades i Lödöse och kom på småpråmar till Göteborg. Utöver fartygssektionerna fraktades också kokare och stora behållare. Dessutom drog man timmer och kokmassaved.

Rune hade bestämt sig för att avveckla sitt rederi då han fyllde femtio, dvs 1976. Då hade han slitit hårt i 26 år men det dröjde till 1978 innan han lade av. Då bildade han och hustrun Gun Nilssons Bogserbåtar AB och därefter sålde han sitt företag till Wiréns i Piteå, med tanken att fortsätta arbeta litet i rederiet. Tyvärr var det ingen bra affär, för redan 1981 var rederiet avvecklat och båtarna sålda.

Bogserbåtar:
TÄRNAN 1951, TÖREVIK (1) 1953-1965, SVARTEN 1957-195?, TÖREVIK (2) 1966-1968, BERGVIK 1958-1967, STORVIK 1962-1978, TÖREFORS 1970-1978.
Pråm:
TÖREVIK 18 1965-1978

Text: Bengt Westin


Rune Nilsson
Foto ur Gun Nilssons album via Staffan Öberg/Bengt Westin


Storvik och Törevik
Foto via Börje Åström
Storvik och Törevik.


För mer information om bogserbåtarna - tryck på bilderna.

Bogserbåtarna.




Tryck här
Tärnan
1951 - 1952

Tryck här
Törevik
1952 - 1964

Tryck här
Bergvik
1958 - 1967

Tryck här
Storvik
1962 - 1978

Tryck här
Törevik (2)
1967 - 1968

Tryck här
Törefors
1970 - 1978

Tryck här
Törevik 18
1965 - 1978


Tillbaka till startsidan